joi, 19 februarie 2009

Căutaţi ceva anume? Spiritul generic la români

Pentru că titlul nu mi se pare că are puteri analitice şi evocatoare prea mari (titlul ne alege pe noi, nu noi pe el, ce să-i faci), o să încerc pe calea empatică. Vi s-a întîmplat să intraţi într-un magazin căutînd ceva anume? Dar căutînd HEM Champa? Şi intrînd şi întrebînd aşa, vi s-a întîmplat să vi se răspundă cu o privire derutată, iar dvs să lămuriţi că este un beţişor parfumat din India? Şi după ce aţi lămurit, cuvînt care nu cred să aibă vreo legătură cu lámuri, să vi se ofere beţişoare parfumate grămadă, de toate aromele, mai puţin HEM Champa?

Dacă aţi trăit live un episod cel mult echivalent, că dacă era identic însemna să vorbesc despre mine, atunci poate empatizăm. Beţişoarele parfumate sînt atît de numeroase, de ce să vrei un beţişor cu nume? Avem bineînţeles beţişoare, astea nu vă plac?

Cizme maro cu cataramă cu buline albe. Vă rog, măsura 39 aveţi? Da, imediat vă aduc. Păi astea nu sînt la fel. Nu vă plac? Sînt cizme de piele, priviţi ce calitate; a, vă stau foarte bine.

De ce să caut Merlot sau să întreb care e diferenţa între Cabernet-Sauvignonul de Recaş şi Caberlotul de la Vinarte? Avem Vin Roşu, cred că orice frămîntare e superfluă şi sigur nu măreşte pofta de mîncare.

La ziua cuiva se cumpără un tort, iar cei care termină ASE-ul sînt contabili, iar asta o ştie oricine. Dar prea multă bătaie de cap şi cu învăţatul ăsta! Deşi uite, dacă fata nu avea facultate, nu putea să se angajeze.

Odată eram în vizită la nişte danezi, şi mă chinuiam să gătesc nişte mîncare romînească, împreună cu trei conaţionali. Din prea multă precipitare am spart o marmită de porţelan. Cu totul obidită, am promis că voi lua una la fel proprietarului şi am dat să mă uit ce firmă făcuse marmita. Colega mea a rămas completului complet mirată, întrebîndu-mă discret dacă “şi astea sînt pe firme?”.

Vi s-a întîmplat, facultate avînd, să intraţi într-un magazin şi să fiţi întrebate: “căutaţi ceva anume?” Dacă vi s-a întîmplat, probabil aţi sesizat că întrebarea conţinea un mic reproş şi survenea cînd mişcările dvs haotice prin magazin şi lipsa de certitudine în alegerea unui produs se desfăşurau într-un timp ce depăşea timpul alocat de spiritul generic achiziţionării de produse. Cum dracu să căutăm ceva anume, cînd avem la dispoziţie de toate?

Aveţi cafea Rombouts? Poftim? da, avem cafea, luaţi loc. Cum? nu ştiu, ăăă. Ei, lăsaţi, nu mai contează, cafea să fie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu